18.1.07

Novci

tri rimska novcica, snimio nogafilologa

Postao sam danas sretan vlasnik tri rimska bakrena novčića iz 4. st. n. e.

Zašto i kako?


(Ovo je follis Licinija I --- vladao 308--324 --- iskovan u Sisciji.)

Zašto? Antički su novci --- saznao sam ovih dana --- među rijetkim komadićima antike koje svatko može posjedovati, i gotovo si ih svatko može priuštiti. (Moja su me tri bakrenjaka, 1400 godina stara --- jedan je iskovan u Sisciji, jedan u Sirmiju --- stajala oko 20 eura, sve zajedno.) U kasnoj je antici, naime, rimska država kovala novce sve u šesnaest --- imali su probleme s inflacijom koji bi nama zvučali vrlo poznato --- a, hvala na pitanju, i gubili su novce poprilično (barem one manje vrijednosti; zlatnici i srebrnjaci uglavnom se nalaze u ostavama novca, tamo gdje su vlasnici sakrili svoje blago pa ga nisu više bili u mogućnosti "podići"). Direktna veza s onim čime se bavim: moji su bakrenjaci izlizani, prošli su kroz niz antičkih ruku. Utjelovljena antika: mogu ih staviti u ruku onima koje učim latinski. Mogu razmišljati što se sve moglo kupiti za njih, koji bi bio njihov današnji ekvivalent. Mogu im čitati natpise.



Mogu se, naravno, i pitati po čemu se ti novci razlikuju od današnjih. Jedno ćete odmah primijetiti: nemaju brojke. Drugo: kod njih se jako jasno vidi koja je strana "glava".

Ali i "kako" je vrlo zanimljivo. Kupio sam ih od numizmatičara (a pomoću aukcije.hr portala): čovjeka koji zbilja voli stare novce. Fascinantno, kao i svaka strast.

Kakav je to potencijal: ljudi koje nešto zanima mimo profita, mimo profesije. Zanima ih zato što ih zanima. I onda znaju i mogu --- znatno više od onih koji to rade za lovu ili za karijeru. Sjetite se školskih dana: koliko smo bili kadri naučiti i znati o temi koja ni u snu ne bi ušla u školski program (ja, na primjer, o stripovima). Muzeji bi dobro učinili da iskoriste taj potencijal (u kafiću je, osim numizmatičara, bio i jedan filatelist. Obojica su bili prilično gorki što se tiče iskustava s "kulturnim ustanovama". Kad vam kažu o muzejima "Ma ne znaju oni o novcima, to njima stoji tamo u nekim vrećicama..." --- jasno osjetite glavnu kolekcionarsku zamjerku: oni u muzejima to ne vole!!)

Nema komentara: